FAQ’s

Vraag: Wat is Defensie Trainingsschema?

 

Antwoord: Het idee achter DTS was ontstaan tijdens een uitzending in Uruzgan, Afghanistan. Defensie Trainingsschema (DTS) is een initiatief van Noel Brand, een T.O.P. Trainer C en strength en conditioning coach. Meer dan tien jaar werkzaam bij het Korps Mariniers. Als instructeur fysieke training bij het Korps Mariniers en head coach en mede eigenaar bij Breda Strength & Conditioning zag hij dat veel mensen slecht voorbereid aan hun defensie carrière of specialisatie begonnen. Het training schema is drie maal een vier weken schema. Het is een samensmelting van jarenlange kennis en ervaring waar alle aspecten samenkomen. De filosofie is dat je niet alleen traint om individueel, maar ook binnen een team goed te kunnen presteren.
Vraag: Ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden voor ( VUL IN MILITAIRE OPLEIDING), wat kan ik het beste doen?
 Antwoord: Er zijn meerdere opties, afhankelijk van je wensen / budget.
1) Personal Training bij een van de Veteran Coach locaties (kosten afhankelijk van desbetreffende gym).
2) Lid worden bij een van de Veteran Coach locaties en meedoen aan de groepslessen (kosten afhankelijk van desbetreffende gym).
3) Het DefensieTrainingsschema van de webshop.

De persoonlijke begeleiding van de Veteran Coaches heeft altijd de voorkeur boven het semi-persoonlijke online trainingsschema. De Veteran Coach maakt het verschil met zijn kennis en ervaring. Wij raden altijd aan op een van de Veteran Coaches locatie te gaan trainen voor een gedegen voorbereiding.

Vraag: Waarom zou ik bij een van de Veteran Coaches trainen?

Antwoord: Een Veteran Coach kan jou als geen ander coachen, omdat deze coach jou vanuit zijn eigen jarenlange kennis en ervaring kan trainen. Hij kent als geen ander het reilen en zeilen van het operationele werk van het Korps Mariniers, Korps Commandotroepen of de Luchtmobiele Brigade.

Vraag: Ik wil een keer bij een Veteran Coach trainen. Zitten jullie alleen maar in Breda?

Antwoord: Nee, als je goed op de website hebt gekeken zitten de Veteran Coaches verdeeld over Nederland. Zit er geen Veteran Coach bij jou in de buurt? Ga dan met ons online progamma aan de slag. Te koop in de webshop 

Vraag: Wat staat er in het programma?

Antwoord: Je ontvangt een PDF van ongeveer 60 pagina’s waarin uitleg wordt gegeven over voeding, supplementen, training principes, materiaal en de trainingen die vier weken lang dagelijks zijn omschreven. Kracht, conditie, snelheid, rennen, zwemmen, marsen, voeding en training, alles passeert de revue.

Voorbeeld: (niet elke week is hetzelfde)
*Maandag: kracht training met circuit als afsluiter.
*Dinsdag: marsen (of rust)
*Woensdag: krachttraining met circuit als afsluiter
*Donderdag: zwemmen (of rust)
*Vrijdag: circuit / survival run training

Vraag: Waar kan ik een voorbeeld van jullie workouts vinden?

Antwoord: Op onze Defensie Trainingsschema.nl Facebook pagina en Defensie Trainingsschema.nl Instagram pagina staan (voor meer dan twee jaar aan) gratis workouts.

Vraag: Ik kan niet bij een Veteran Coach trainen. Wat als ik de bewegingen niet snap?

Antwoord: De meeste vragen over de bewegingen zal een beetje fatsoenlijke fitness instructeur kunnen beantwoorden en voor kunnen doen. Op google en youtube zijn ook legio uitleg te vinden.

Vraag: Waarom zou ik DTS volgen?

Antwoord: De DTS trainingsmethodiek is tot stand gekomen door het combineren van meerdere trainingsprincipes en de operationele eisen van gevechtseenheden.

Een onpersoonlijk schema uit een fitnessblad zal je niet voorbereiden op het daadwerkelijke werk. Laat je begeleiden door mensen die zichzelf en anderen hebben voorbereid op een functie binnen defensie. Ons doel is niet om je fit genoeg te krijgen voor de keuring, maar om je fit genoeg te krijgen voor de keuring en de opleiding en werk wat erbij hoort!

Vraag:  Het schema van Defensie Trainingsschema is anders dan die van (vul in: website, app, boek, etc.), is die van jullie echt beter?
Antwoord: (korte antwoord) Ja. (lange antwoord) Ja, anders zouden we hem ook niet aanbieden. Veel van de andere schema’s die online (gratis) worden aangeboden zijn te algemeen of niet gericht op een cluster 6 functie of zijn te kort qua opbouw. Cluster 6 functies zijn over het algemeen fysiek zwaardere functies, bij het Korps Mariniers, Korps commandotroepen en de Luchtmobiele Brigade. Je moet dus goed fysiek en mentaal belastbaar zijn. Als je op niveau wil komen, of nog beter wil worden, zal je daar gestructureerd en geleidelijk naartoe getraind moeten worden. Als je te weinig doet ben je niet fit genoeg. En als je te hard van start gaat, in een korte tijd, is er een grotere kans op overtraining of blessure.

Vraag: Ik heb geen behoefte om bij defensie te gaan, heb ik iets aan DTS?

Antwoord: Wil je uitzonderlijk sterk en fit worden? Dan is het antwoord ja. Als het antwoord “nee” is, dan is dit de verkeerde website.

Vraag: Ik wil het wereldrecord marathon verbeteren, is DTS iets voor mij?

Antwoord: Nee, maar als je buddy flauw valt tijdens de marathon zal je sterk genoeg zijn hem op te tillen en naar de auto te kunnen dragen.

Vraag: Hoe lang ben ik bezig per training?

Antwoord: Gemiddeld ben je iedere doordeweekse dag zestig tot negentig minuten bezig met training. Soms is dit langer i.v.m. marsen.

Vraag: Ik ben een burger, kan ik het MARSOF/KCT schema (schema voor militairen) kopen?

Antwoord: Ja dat kan je wel, maar dat is niet handig. Als burger heb je niet dagelijks beschikking over een touw en/of hindernis baan, plus de training heeft een ander instapniveau. Het burger trainingsschema is specifiek voor jou, ook al ga je naar het KCT.

Vraag: Waarom kost het schema E 75,-? 

Antwoord: “Good work ain’t cheap. Cheap work ain’t good”. Het heeft allemaal met prioriteiten te maken. Vraag jezelf af wat een goede voorbereiding jou waard is. Ga een avond per maand, niet stappen, of koop niet dat nieuwe computer spelletje en je hebt al (bijna) het bedrag voor het 12 weken online trainingsschema bij elkaar gespaard.

Vraag: wat voor materiaal heb ik allemaal nodig voor de trainingen?
Antwoord: Een olympische halter stang (20kg) voor squatten, bench / shoulder press, deadliften, een plek voor pull ups / chin ups, bumperplates, losse dumbells. Niks dat niet te vinden is bij een standaard fitness of gym. Een gebrek aan materiaal hoeft geen beperking te zijn, dan vraagt het wellicht meer van je improvisatie. Maar de items hierboven zijn wel handig. Waar een wil is, is een weg. Get after it!

Vraag: Ik zie dat jullie squatten en deadliften en circuit training gebruiken, lijkt DTS op CrossFit?

Antwoord: Nee. Wij gebruiken een gestructureerd en geperiodiseerd schema met een geleidelijke opbouw. Er zitten bewegingen in ons schema, die op bewegingen lijken die (o.a.) in CrossFit worden gebruikt, maar daar houdt de vergelijking ook op. De marathon rennen en een 100 meter sprint zijn beide vormen van hardlopen, maar die verschillen ook van elkaar.

Vraag: Ik speel Call of Duty, Airsoft, Paintball, dus ben ik ook een beetje operator. Mag ik een gratis DTS programma?

Antwoord: Nee…

Vraag: waar kan ik meer info over Defensie Trainingsschema.nl vinden?

Antwoord: Hou onze Facebook pagina en Instagram pagina in de gaten, daarnaast is Head coach Noel bijna twee uur geïnterviewd tijdens de “Eindbazen Podcast” #23. af te luisteren op iTunes en te bekijken op YouTube (zie onder)